Chromoplasty

Jesienne czerwone zabarwienie liści wywołane jest barwieniem się soku komórkowego na czerwono dzięki antocyjanom. Brunatnienie obumierających liści jest zjawiskiem pośmiertnym, przy którym występują brunatne barwiki rozpuszczalne w wodzie. Natomiast u tych drzew iglastych, które w zimie zmieniają barwe z zielonej na żółtobrunatną, a wiosną z powrotem zielenieją (np. Thuja occidentalis), przekształcenia zachodzące w barwikach żywych chloroplastów są odwracalne. Chromoplasty są zawsze żółte lub pomarańczowoczerwone i powstają bezpośrednio z bezbarwnych plastydów komórek embrionalnych lub też z chloroplastów. Warunkują one odnośną barwę wielu części rośliny, głównie kwiatów i owoców, niekiedy również korzeni, np. marchwi. Te części roślin są zabarwione pomarańczowo wskutek występowania karotenów lub żółto wskutek obecności ksantofilów. Barwiki te są rozpuszczalne w tłuszczach i dlatego nazywane są również lipochromami; występują one w bez zrębie (stroma) chromoplastów jako liczne, zazwyczaj drobne kropelki (grana) albo też w postaci kryształów. W pierwszym przypadku chromoplasty są okrągławymi ziarnami, w drugim przedstawiają one twory igiełkowate lub kanciaste; w pomarańczowoczerwonych korzeniach marchwi mają one postać romboidalnych lub pryzmatycznych płytek zawierających karoten. Również chromoplasty mogą zawierać małe ziarna skrobi. Samoistne powstawanie żywych części składowych protoplastu (plazmy, jąder komórkowych i plastydów) nie zachodzi nigdy, wprawdzie zwiększają one swą masę przez wzrost, pomnażają jednak swą liczbę — podobnie jak cały protoplast — tylko przez podział lub przez oddzielanie się od tworów do nich podobnych. [patrz też: biogenes wrocław, profaza, asumin ]

No Responses to “Chromoplasty”

Powiązane tematy z artykułem: asumin biogenes wrocław profaza

Partnerzy serwisu:
Przeczytaj też:
Na lozu 1 zamocowany jest stojak 2

Na łożu 1 zamocowany jest stojak 2. Po prowadnicach stojaka może przesuwać się w kierunku pionowym wrzeciennik 4. Wrzeciono 5 otrzymuje napęd od silnika elektrycznego 14 za pośrednictwem zespołu kół zębatych i mechanizmów umieszczonych wewnątrz wrzeciennika. Wrzeciono można wysuwać w kierunku poziomym na dość znaczne odległości, nawet powyżej 1000 mm. Bardzo sztywne wrzeciono podpierane jest […]

Os freza slimakowego ustawia sie w stosunku do plaszczyzny czolowej obrabianego kola pod katem równym katowi wzniosu linii srubowej ostrza

Oś freza ślimakowego ustawia się w stosunku do płaszczyzny czołowej obrabianego koła pod kątem równym kątowi wzniosu linii śrubowej ostrza. Uproszczony schemat frezarki obwiedniowej. Koło obrabiane zamocowane na stole obrotowym wykonuje ruch obrotowy. Frez obraca się wokół swojej osi oraz wykonuje pionowy ruch posuwowy. Prędkości obu tych ruchów są ściśle określone, a nastawia się jej […]

Zakleszczenie wyklucza wszelkie przesuniecia ramienia

Zakleszczenie wyklucza wszelkie przesunięcia ramienia. Obrabiany przedmiot 9 mocuje się bezpośrednio na stole wiertarki. Dźwignia 10 umożliwia ręczny posuw wrzeciona. Wyposażenie wiertarek Wiertarki kadłubowe wyposażone są przewaznie w stoły krzyżowe o budowie podobnej do suportu tokarki. Stół krzyżowy ma prowadnice o kierunkach wzajemnie prostopadłych, dzrięki czemu przedmiot ustawiony na stole można przesuwać i ustawiać we […]

Przełomowy moment

Pójście do szkoły to przełomowy moment w życiu dziecka. Oto staje się uczniem – ma nowe prawa i obowiązki. Problem z sześciolatkami w szkole to kwestia dojrzałości szkolnej. Rzeczą trudną do zakwestionowania jest szybszy rozwój dzieci i gotowość u sporej części maluchów pod względem edukacyjnym. Szkoła podstawowa wymaga dostosowania zachowania do zapisów szkolnego regulaminu.

DevURL
Polecamy rowniez: