Lomustyna i Bevacizumab w progresywnym glioblastoma

Bewacizumab jest zatwierdzony do leczenia pacjentów z postępującym glejakiem na podstawie niekontrolowanych danych. Dane z badania fazy 2 sugerowały, że dodanie bewacizumabu do lomustyny może poprawić całkowity czas przeżycia w porównaniu z monoterapiami. Próbowaliśmy ustalić, czy połączenie to spowoduje dłuższe całkowite przeżycie niż sama lomustyna u pacjentów po pierwszej progresji glioblastoma. Metody
Losowo wyznaczono pacjentów z progresją po radiochemioterapii w stosunku 2: do otrzymywania lomustyny z bewacizumabem (grupa złożona, 288 pacjentów) lub samą lomustynę (grupa monoterapii, 149 pacjentów). Oceniono status metylacji promotora metylotransferazy DNA O6-metyloguaniny (MGMT). Jakość życia i funkcje neurokognitywne były oceniane na poziomie wyjściowym i co 12 tygodni. Pierwszorzędowym punktem końcowym badania było całkowite przeżycie.
Wyniki
W sumie 437 pacjentów poddano randomizacji. Mediana liczby 6-tygodniowych cykli leczenia wynosiła trzy w grupie skojarzonej i jedna w grupie monoterapii. Przy 329 ogólnych przeżyciach (75,3%), terapia skojarzona nie zapewniała przewagi w przeżyciu; mediana całkowitego przeżycia wyniosła 9,1 miesiąca (przedział ufności 95% [CI], 8,1 do 10,1) w grupie skojarzonej i 8,6 miesiąca (95% CI, 7,6 do 10,4) w grupie leczonej monoterapią (współczynnik ryzyka zgonu, 0,95; 95% CI, 0,74 do 1,21, P = 0,65). Okres przeżycia wolnego od postępu choroby ocenianej lokalnie był dłuższy o 2,7 miesiąca w grupie skojarzonej niż w grupie monoterapii: 4,2 miesiąca w porównaniu z 1,5 miesiąca (współczynnik ryzyka progresji lub zgonu choroby, 0,49; 95% CI, 0,39 do 0,61, P <0,001). Zdarzenia niepożądane stopnia 3. do 5. wystąpiły u 63,6% pacjentów w grupie skojarzonej i u 38,1% pacjentów w grupie z monoterapią. Dodanie bewacizumabu do lomustyny nie miało wpływu na jakość życia ani na funkcje neurokognitywne. Status MGMT był prognostyczny.
Wnioski
Pomimo nieco przedłużonego czasu przeżycia wolnego od progresji leczenie lomustyną i bewacyzumabem nie dawało przewagi w zakresie przeżycia w porównaniu z leczeniem samym lomustyną u pacjentów z postępującym glejakiem. (Finansowany przez nieograniczony grant edukacyjny od F. Hoffmann-La Roche i przez fundusz badań nad rakiem EORTC, numer EORTC 26101 ClinicalTrials.gov, NCT01290939, numer Eudra-CT, 2010-023218-30.)
[przypisy: dyżury aptek kościan, półpasiec objawy leczenie, próba tuberkulinowa ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: dyżury aptek kościan półpasiec objawy leczenie próba tuberkulinowa

Przeczytaj też:
Edukacja cały czas

Edukacja nie kończy się z chwilą ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej – absolwent może kontynuować naukę w liceum lub technikum dla dorosłych, w szkołach policealnych czy na studiach. Technika lub licea dla dorosłych przeznaczone są dla osób, które zakończyły edukację na poziomie gimnazjum lub szkoły zawodowej. Mogą w ich zdobyć średnie wykształcenie, a nawet zdać maturę. Na […]

Zamknięcie owalne otworu owalnego lub terapia przeciwpłytkowa dla udaru kryptogennego cd

Pacjenci byli również wykluczeni, jeśli mieli udar w wyniku niedrożności drobnych naczyń, którą zdefiniowano jako obecność małego, głębokiego zawału (<1,5 cm średnicy) lub typowego klinicznego zespołu lakunarnego. Pacjenci byli wykluczani, jeśli mieli niekontrolowaną cukrzycę, niekontrolowane nadciśnienie, chorobę autoimmunologiczną lub niedawną historię nadużywania alkoholu lub leków, lub jeśli mieli specyficzne wskazanie do leczenia przeciwzakrzepowego. (Kryteria kwalifikacji […]

Różnice w poziomie nauczania w szkołach

Teoretycznie jakość nauki we wszystkich polskich szkołach tego samego typu powinna być jednakowa. W rzeczywistości jednak wiedza przekazywana jest uczniom na różnym poziomie. Są szkoły, które cieszą się wysoką renomą i dostanie do nich uzależnione jest od wyników nauki we wcześniejszych etapach kształcenia. Inne natomiast nie mogą pochwalić się zbytnią popularnością wśród uczniów, zainteresowanych jak […]

Magister na prywatnej uczelni

„Dziś produkujemy magistrów”. Z takimi ocenami spotykamy się coraz częściej po kilku stronach. Zarówno z ministerstwa edukacji, z kadry naukowej oraz z samego społeczeństwa. Albowiem ilość osób posiadających obecnie tytuł magistra rośnie z miesiąca na miesiąc a takie statystyki są bezpośrednio związane z reformą edukacji, jaka została w ostatnim czasie przeprowadzona w naszym kraju. Powstaje […]

DevURL
Polecamy rowniez: