Przebieg mitozy

Pasmate chromosomy występują w określonej liczbie; przybierają one postać nici lub pałeczek, ujawniając na całej niemal długości podłużne rozszczepienie na połówki, tzw. chromatydy. Nastepnie chromosomy ulegają przemieszczeniu ku środkowi komórki, gdzie w stadium metafazy zostają zgrupowane w płytkę równikową. Płytka taka, oglądana z góry, ma często kształt gwiaździsty; leży ona zazwyczaj w przyszłej płaszczyźnie podziału komórki. W dalszym przebiegu mitozy chromatydy każdego chromosomu ulegają rozłączeniu, dając dwa jednakowe, odrębne chromosomy potomne. W stadium, w którym wyodrębniają się w jądrze poszczególne chromosomy, w dwóch przeciwległych miejscach błony jądrowej uwidoczniają się w plazmie skupienia włóknistych tworów — okapy biegunowe. Włókna ich są skierowane ku biegunom mającego powstać wrzeciona. W tym stadium ulega rozpuszczeniu błona jądrowa, a zazwyczaj również i jąderko; następnie rozpoczyna się wnikanie do jądra włókien okapów, których bieguny tymczasem uległy rozsunięciu ku Oou przeciwległym krańcom komórki; w końcu włókna te rozciągają się od jednego bieguna do drugiego. Pewne z nich wszelako są połączone z chromosomami. W ten sposób z włókien powstaje wrzeciono. Podczas anafazy chromosomy potomne rozsuwają się w przeciwległych kierunkach ku biegunom wrzeciona.Dłuższe spośród nich, o wyraźnych kształtach liter U, V lub J, zgięciem zwrócone są ku biegunom. Już w tym stadium każdy z nich wykazuje znowu rozszczepienie podłużne na dwie chromatydy. W telofazie wreszcie każda z obu grup chromosomów potomnych odtwarza jedno jądro potomne. Chromosomy skupiają się, a otaczająca je plazma wytwarza błony dokoła powstających jąder. Pojawiają się też wówczas w tych jądrach potomnych jąderka. [podobne: biogenes wrocław, profaza, asumin ]

No Responses to “Przebieg mitozy”

Powiązane tematy z artykułem: asumin biogenes wrocław profaza

Partnerzy serwisu:
Przeczytaj też:
Prawa rodziców

Szkoła podstawowa działa w relacji dziecko/rodzice – szkoła. Rodzice, jako opiekunowie dzieci mają w szkole swoje prawa. Rodzice powinni ze szkołą współpracować we wszystkich kwestiach związanych z wychowaniem i kształceniem. Rodzice mają prawo do wglądu do „Programu wychowawczego”, do określania i współdecydowania o celach wychowawczych. Rodzice mogą brać udział w planowaniu i organizowaniu życia wychowawczego […]

Kola zebate 5 i 6 maja jednakowe liczby zebów

Koła zębate 5 i 6 mają jednakowe liczby zębów, dają więc przełożenie 1 : 1, dzięki czemu zapadka powoduje jeden obrót śruby pociągowej na każdy podwojny skok suwaka. Stąd posuw przy struganiu mierzymy w milimetrach na podwójny skok, W strugarkach posuw odbywa się podczas jałowego skoku suwaka. Wartość posuwu regulujemy zmieniając położerne czopa korbowego, na […]

Leczenie endoskopowe a manewrowanie dla niemowląt wodogłowia w Ugandzie ad 5

Obwód głowy i objętość płynu mózgowo-rdzeniowego były istotnie większe w punkcie wyjściowym w grupie z zastawką trójdzielno-otrzewnową niż w grupie ETV-CPC, ale nie było innych znaczących zaburzeń równowagi między grupami. Brakowało danych wynikowych dla 6 pacjentów (4 w grupie ETV-CPC i 2 w grupie z zastawką żyłowo-otrzewnowo-przedsionkową), z których wszyscy zmarli przed 12-miesięczną obserwacją; ci […]

Budowa i znaczenie żywej zawartości komórek

Budowę i znaczenie żywej zawartości komórek poznawano stopniowo, od połowy ubiegłego stulecia. Gdy oglądamy pod silnym powiększeniem cienkie przekroje wierzchołka łodygi rośliny nasiennej, wówczas stwierdzamy, że składa się on z komórek o mniej więcej prostokątnych zarysach, ponieważ mają one w przybliżeniu kształt sześcianów lub pryzmatów. Komórki te rozdzielone są delikatnymi ścianami, błonami komórkowymi. We wnętrzu […]

DevURL
Polecamy rowniez: