Botanika specjalna

W botanice ogólnej przedstawione są wspólne cechy całego świata roślinnego lub jego głównych grup. Natomiast botanika specjalna traktuje cechy oraz stosunki pokrewieństwa poszczególnych gatunków roślinnych; treścią jej zatem jest przede wszystkim większa część systematyki i botaniki stosowanej. Morfologia roślin bada zewnętrzną i wewnętrzną budowę roślin we wszystkich stadiach rozwojowych. Przez porównanie poszczególnych form oraz ich części stara się wykryć prawa, tj. zrozumieć plany budowy (typy), które znajdują wyraz w wielkiej rozmaitości postaci roślinnych; śledzi też na nich odmiany tych planów budowy. Nadto morfologia dąży do naukowego wyjaśnienia kształtów roślinnych, usiłując zrozumieć ich fizjologiczne znaczenie i pochodzenie filogenetyczne. Fizjologiczne znaczenie zewnętrznej i wewnętrznej budowy rośliny stanie się zrozumiałe, gdy sobie uświadomimy, że roślina, podobnie jak zwierzę, jest organizmem, tj. tworem, którego najważniejsze części składowe są organami koniecznymi do życia. Ich harmonijna współpraca warunkuje jedność żywego ustroju. Prawie wszystkie zewnętrzne części roślin, podobnie jak i zwierząt, są organami o określonych czynnościach życiowych. Mogą one jednak wykonywać te czynności tylko wtedy, gdy są całkowicie sprawnie zbudowane i zdolne do działania, czyli, jak mówimy, gdy ich budowa odpowiada ich funkcjom, jest do nich przystosowana. Ponieważ poszczególne części roślin pełnią różne funkcje, jest zrozumiałe, że mają one odpowiednio różną zewnętrzną i wewnętrzną budowę. Aby zrozumieć znaczenie budowy organizmów, należy nadto uwzględnić ich naturalne otoczenie, ich przestrzeń Życiową, czyli biotop. Każda roślina, podobnie jak zwierzę, ma właściwości budowy, które umożliwiają jej życie tylko w określonych warunkach zewnętrznych, nie zaś wszędzie na ziemi. [przypisy: prawidłowa wilgotność w mieszkaniu, chromoplasty, oponiak mózgu ]

No Responses to “Botanika specjalna”

Powiązane tematy z artykułem: chromoplasty oponiak mózgu prawidłowa wilgotność w mieszkaniu

Partnerzy serwisu:
Przeczytaj też:
Samodzielna praca w szkole

Dla każdego dziecka praca w szkole powinna być najważniejsza. Jednym słowem powinna być jego głównym zajęciem i wskazywać mu drogę życiową. Czym bowiem ma zajmować się dziecko znajdujące się w szkole podstawowej czy też w gimnazjum. Oczywiście, że nauką. Ta powinna być na pierwszym miejscu a dopiero potem za nią wszystkie pozostaje pasje, hobby czy […]

Szkoły językowe dla młodzieży

Nie wszystkie szkoły przekazują taką samą wiedzę. Skutki tego są widoczne podczas dalszych etapów kształcenia, kiedy widoczne stają się różnice pomiędzy poziomami umiejętności osób, uczących się wcześniej w różnych szkołach. W przypadku nauki języków obcych często konieczne jest dostosowanie poziomu zaawansowania do umiejętności uczniów, wyniesionych z poprzednich szkół. Osoby, które mają większą wiedzę, często decydują […]

Pracownikowi Obslugujacemu tokarke nie wolno: mocowac narzedzia i przedmiotu przy wlaczonym silniku

Pracownikowi Obsługującemu tokarkę nie wolno: mocować narzędzia i przedmiotu przy włączonym silniku, zostawiać bez nadzoru pracującej tokarki, dokonywać pomiarów i zdejmować osłon w czasie ruchu tokarki, ręcznie hamować obracających się tarcz zabierakowych lub uchwytów. Po zakończeniu pracy należy wyłączyć silnik, usunąć wióry i nasmarować tokarkę. Użyte do czyszczenia szmaty należy wrzucać do specjalnie do tego […]

Obowiązek szkolny

Pod koniec ubiegłego wieku przeprowadzono kolejną reformę przywracającą gimnazja. Skrócono szkołę podstawową do 6 lat. Już po kilku latach okazało się, że gimnazja to chybiony pomysł. Dzieci kończąc szkołę podstawową mają po 13 lat, zostają wrzucone w nowe środowisko, często nie radzą sobie ze zmianą. Okres między 12-14 rokiem życia to czas okresu dojrzewania, kiedy […]

DevURL
Polecamy rowniez: