Organy homologiczne

Rozmaicie ukształtowane zewnętrzne części bogato rozczłonkowanych roślin są zawsze rozmaitymi przeobrażeniami niewielu form zasadniczych, mianowicie korzenia, łodygi lub liścia. Nadto wewnętrzną budowę wszystkich części roślin można sprowadzić do komórek i ich przekształceń. Wszystkie organy dające się wyprowadzić z jednej wspólnej formy zasadniczej, nawet jeśli różnią się wyglądem i pełnią różne czynności, nazywamy homologicznymi ; przypisujemy im tę samą wartość morfologiczną. Na przykład przekształconymi liśćmi są u roślin kwiatowych działki kielicha, płatki korony, pręciki i słupki ich kwiatów, jak to już stwierdził Goethe, oraz wąsy i ciernie pochodzenia liściowego; wszystkie te twory są zatem homologiczne i równowartościowe pod względem morfologicznym. Analogicznym natomiast nazywa sie organy, które mimo znacznego podobieństwa budowy i jednakowej funkcji filogenetycznie powstały z zupełnie różnych form zasadniczych. Na przykład sztywne ciernie niektórych gatunków roślin są przekształceniami korzeni, innych zaś są przeobrażeniem łodyg, jeszcze inne wreszcie są zmienionymi liśćmi. Ciernie powstałe z korzeni, łodyg i liści są zatem organami analogicznymi. To samo odnosi się do wąsów wykształconych z korzeni, łodyg i liści oraz do bulw korzeniowych i pędowych; Morfologia dzieli się wprawdzie na naukę o budowie zewnętrznej (morfologia zewnętrzna) i naukę o budowie wewnętrznej (morfologia wewnętrzna, czyli anatomia), można ją jednak również podzielić inaczej. [więcej w: wodogłowie u niemowląt objawy, dyżury aptek kościan, wypełnienie zęba cena ]

No Responses to “Organy homologiczne”

Powiązane tematy z artykułem: dyżury aptek kościan wodogłowie u niemowląt objawy wypełnienie zęba cena

Przeczytaj też:
Gimnazja w Polsce

Reforma edukacji wprowadzająca w Polsce gimnazja, została wprowadzona już kilkanaście lat temu. Pomimo upływu dość długiego czasu nadal budzi ona częste dyskusje. Przeciwnicy zwracają uwagę na związane z nią niekorzystne zmiany. Po pierwsze gimnazja skupiają osoby w najtrudniejszym wieku. Z tego powodu zachowanie gimnazjalistów często sprawia duży problem nauczycielom i wychowawcom.

Leczenie endoskopowe a manewrowanie dla niemowląt wodogłowia w Ugandzie

Wodogłowie poinfekcyjne u niemowląt jest poważnym problemem zdrowotnym w Afryce subsaharyjskiej. Tradycyjnym leczeniem jest przeciekanie otworowo-przedsionkowo-otrzewnowe, ale chirurdzy zwykle nie są natychmiast dostępni, aby zrewidować zastawki, gdy zawodzą. Endoskopowa wentrykulostomia trzecia z kauteryzacją splotu naczyniówkowego (ETV-CPC) jest alternatywną terapią, która jest mniej podatna na późne niepowodzenie, ale jest również mniej prawdopodobna niż przetokę, co powoduje […]

System szkolny

Szkoły policealne w założeniu miały pomóc absolwentom liceum ogólnokształcącego w uzyskaniu zawodu i w wejściu na rynek pracy. Jeszcze 10 lat temu do szkół policealnych zapisywały się osoby, które oblały egzamin maturalny lub do niego nie podchodziły. Wśród słuchaczy szkół policealnych były także osoby, które nie dostały się na wymarzone studia, bądź nie bardzo wiedziały, […]

Podział istot żywych

Istoty żywe dzielimy na rośliny i zwierzęta; nauka o istotach żywych, biologia, składa się z nauki o roślinach, czyli botaniki, oraz nauki o zwierzętach, czyli zoologii. Gdy mówi się o roślinach, ma sie zazwyczaj na myśli zielone kwitnące i owocujące istoty przyrośnięte do podłoża; za zwierzęta natomiast uważa się istoty żywe, obdarzone zdolnością ruchu, wyszukujące […]

DevURL
Polecamy rowniez: