Wybór drogi życiowej

Koniec gimnazjum to czas wyboru drogi życiowej. To niezwykle ważna decyzja w życiu nastolatka, który musi zastanowić się, co chciałby robić, kiedy będzie dorosły. Eksperci od rynku pracy polecają gimnazjalistom szkoły kształcące w określonym zawodzie – zawodówki i technika. Dobry fach, dający pracę wraca do łask uczniów i doradców zawodowych. W pierwszych latach XXI wieku zlikwidowano wiele szkół zawodowych. Panowała moda na licea ogólnokształcące i studiowanie. Okazało się, że brakuje wykwalifikowanych pracowników fizycznych w różnych zawodach. Po kilku latach niebytu zaczęto reaktywować szkoły zawodowe. Zawodówki przeżywają renesans. Młodzi ludzie chcą szybciej nauczyć się zawodu, pójść do pracy i mieć własne dochody na swoje przyjemności. W trakcie nauki w szkole zawodowej uczeń odbywa praktyki zawodowe, to znaczy poznaje swoją przyszłą pracę, uczy się jej właściwego wykonywania pod kierunkiem doświadczonych pracowników i jest za to oceniany. Edukacja w technikum trwa 4 lata. Uczniowie zdobywają tytuł technika, odbywają praktyki i otrzymują solidną porcję wiedzy teoretycznej. W wymienionych powyżej typach szkół uczeń uczestniczy w lekcjach z przedmiotów ogólnych, choć jest na nie mniej godzin niż liceach ogólnokształcących. Istnieją jeszcze licea profilowane, które miały zastąpić dawne licea zawodowe. Niestety z przygotowaniem do pracy zawodowej mają niewiele wspólnego – poziom nauczania jest za niski, uczniowie nie mają wielu przedmiotów zawodowych. Trzeba przyznać, że szkolnictwo zawodowe ratują szkoły policealne i kursy dokształcające. Formy dokształcania zawodowego finansowane są z pieniędzy unijnych i prowadzone przez jednostki zaakceptowane przez urzędy pracy. Po ukończeniu kursów zawodowych organizowanych przez urząd pracy osoba bezrobotna często zostaje stałym pracownikiem u pracodawcy, który ją szkolił. Uczelnie kształcą specjalistów wyższego szczebla – osoby mogące zarządzać procesem produkcji, czy zespołem ludzkim. W Polsce brakuje głównie pracowników fizycznych. Pomimo dużego bezrobocia, pracodawcy nie mogą znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Winią za nią zły system edukacji zawodowej i brak fachowego poradnictwa zawodowego.  Dlatego, też trzeba zrobić wszystko aby dokonać zmiany w tej sytuacji aby do takich elementów praktycznie nie dochodziło. Jednak czy tak rzeczywiście będzie to dopiero czas pokaże. [patrz też: państwa roślinne, próba tuberkulinowa, anafaza ]

 

No Responses to “Wybór drogi życiowej”

Powiązane tematy z artykułem: anafaza państwa roślinne próba tuberkulinowa

Partnerzy serwisu:


Przeczytaj też:
Edukacja w naszym kraju

W Polsce szkoła jest obowiązkowa. To dzięki niej nie jesteśmy zacofani, umiemy poprawianie pisać oraz czytać. To jest bardzo ważne w życiu każdego człowieka. W naszym kraju szkołę rozpoczyna się w wieku siedmiu lat. Także wiek jest odpowiedni.

Chcac za pomoca podzielnicy zwyklej i tej tarczki dokonac podzialu kola na 4 czesci

Chcąc za pomocą podzielnicy zwykłej i tej tarczki dokonać podziału koła na 4 części, przedmiot mocujemy w kłach podzielnicy, ustalamy położenie tarczki za pomocą źatrzasku i frezujemy jeden bok. Następnie obracamy tarczkę podzielnicy o. l obrotu. Powtórnie unieruchamiany tarczkę w tym położeniu zatrzaskiem i frezujemy bok następny. Powtarzamy te czynności jeszcze dwa razy i w […]

Jądra płciowe

Jeden z chromosomów każdej pary pochodzi zawsze od jednego, drugi zaś od drugiego jądra płciowego. Ponieważ wszystkie jądra płciowe jakiejś rasy są haploidalne, a produkty ich kopulacji są diploidalne, w cyklu rozwoju każdego płciowo rozmnażającego sie organizmu jądra diploidalne (2n) muszą wcześniej lub później ulegać redukcji, czyli powrotnej zmianie na haploidalne (n); w przeciwnym bowiem […]

Przy ruchu suwaka

Przy ruchu suwaka. 1 w lewo czop obróci się ci kąt a, a przy ruchu suwaka w prawo o kąt f3. Łatwo zauważyć, że kąt a jest większy od kąta f3. Wynika stąd wniosek, że przy jednostajnym ruchu czopa 3 suwak będzie przesuwać się w lewo z mniejszą prędkością, a w prawo – z większą. […]

DevURL
Polecamy rowniez: