Wybór drogi życiowej

Koniec gimnazjum to czas wyboru drogi życiowej. To niezwykle ważna decyzja w życiu nastolatka, który musi zastanowić się, co chciałby robić, kiedy będzie dorosły. Eksperci od rynku pracy polecają gimnazjalistom szkoły kształcące w określonym zawodzie – zawodówki i technika. Dobry fach, dający pracę wraca do łask uczniów i doradców zawodowych. W pierwszych latach XXI wieku zlikwidowano wiele szkół zawodowych. Panowała moda na licea ogólnokształcące i studiowanie. Okazało się, że brakuje wykwalifikowanych pracowników fizycznych w różnych zawodach. Po kilku latach niebytu zaczęto reaktywować szkoły zawodowe. Zawodówki przeżywają renesans. Młodzi ludzie chcą szybciej nauczyć się zawodu, pójść do pracy i mieć własne dochody na swoje przyjemności. W trakcie nauki w szkole zawodowej uczeń odbywa praktyki zawodowe, to znaczy poznaje swoją przyszłą pracę, uczy się jej właściwego wykonywania pod kierunkiem doświadczonych pracowników i jest za to oceniany. Edukacja w technikum trwa 4 lata. Uczniowie zdobywają tytuł technika, odbywają praktyki i otrzymują solidną porcję wiedzy teoretycznej. W wymienionych powyżej typach szkół uczeń uczestniczy w lekcjach z przedmiotów ogólnych, choć jest na nie mniej godzin niż liceach ogólnokształcących. Istnieją jeszcze licea profilowane, które miały zastąpić dawne licea zawodowe. Niestety z przygotowaniem do pracy zawodowej mają niewiele wspólnego – poziom nauczania jest za niski, uczniowie nie mają wielu przedmiotów zawodowych. Trzeba przyznać, że szkolnictwo zawodowe ratują szkoły policealne i kursy dokształcające. Formy dokształcania zawodowego finansowane są z pieniędzy unijnych i prowadzone przez jednostki zaakceptowane przez urzędy pracy. Po ukończeniu kursów zawodowych organizowanych przez urząd pracy osoba bezrobotna często zostaje stałym pracownikiem u pracodawcy, który ją szkolił. Uczelnie kształcą specjalistów wyższego szczebla – osoby mogące zarządzać procesem produkcji, czy zespołem ludzkim. W Polsce brakuje głównie pracowników fizycznych. Pomimo dużego bezrobocia, pracodawcy nie mogą znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Winią za nią zły system edukacji zawodowej i brak fachowego poradnictwa zawodowego.  Dlatego, też trzeba zrobić wszystko aby dokonać zmiany w tej sytuacji aby do takich elementów praktycznie nie dochodziło. Jednak czy tak rzeczywiście będzie to dopiero czas pokaże. [patrz też: państwa roślinne, próba tuberkulinowa, anafaza ]

 

No Responses to “Wybór drogi życiowej”

Powiązane tematy z artykułem: anafaza państwa roślinne próba tuberkulinowa

Partnerzy serwisu:


Przeczytaj też:
Prywatne szkolnictwo

Dawno już minęły czasy, kiedy nie tylko w naszym kraju, ale również i na świecie podstawowym elementem edukacji jest szkolnictwo publiczne na każdym etapie nauki. Dziś, bowiem rynek edukacji otwiera się znacznie szerzej i może istnieć a właściwie istnieje na nim bardzo wiele wszelkiego rodzaju podmiotów edukacyjnych. Począwszy od tych, które związane są bezpośrednio z […]

Profilaktyka po transplantacji nerek AD 4

Drugorzędowe punkty końcowe obejmują czas do wystąpienia nowego raka płaskonabłonkowego skóry, występowanie innych nowotworów skóry oraz funkcję przeszczepu. Bezpieczeństwo monitorowano za pomocą badania fizykalnego, rejestrowania zdarzeń niepożądanych i zmian w pomiarach laboratoryjnych. Przestudiuj badanie Producent sirolimusu, Pfizer (dawniej Wyeth), dostarczył grant badawczy, ale nie miał żadnej roli w projekcie badania ani w gromadzeniu, analizie lub […]

Leczenie endoskopowe a manewrowanie dla niemowląt wodogłowia w Ugandzie ad 7

Przepłukanie kosmonimo-otrzewnowe spowodowało znacznie większe zmniejszenie objętości płynu mózgowo-rdzeniowego i liczbowo wyższy odsetek pacjentów ze znacznym wzrostem mózgu. Odsetek dzieci, które ostatecznie miały normalną objętość mózgu, był jednak liczbowo podobny w dwóch grupach terapeutycznych, co sugeruje, że podobny wzrost uzyskano w przypadku obu terapii. Częstość powikłań, w tym zgonów i zgonów związanych z leczeniem, była […]

Organy homologiczne

Rozmaicie ukształtowane zewnętrzne części bogato rozczłonkowanych roślin są zawsze rozmaitymi przeobrażeniami niewielu form zasadniczych, mianowicie korzenia, łodygi lub liścia. Nadto wewnętrzną budowę wszystkich części roślin można sprowadzić do komórek i ich przekształceń. Wszystkie organy dające się wyprowadzić z jednej wspólnej formy zasadniczej, nawet jeśli różnią się wyglądem i pełnią różne czynności, nazywamy homologicznymi ; przypisujemy […]

DevURL
Polecamy rowniez: